Droga Krajowa 81

Miasto Katowice oraz biuro projektów Grontmij Polska Sp. z o. o. przygotowało kartę projektu  w ramach inwestycji pn.”Zmiana przebiegu drogi krajowej nr 81 na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Murckowskiej”. Odbędzie się spotkanie w ramach konsultacji społecznych 21 stycznia 2010 r. Dom Kultury Koszutka, ul. Grażyńskiego 47 godz. 17.00

Analizowana inwestycja położona jest w całości w województwie śląskim w południowej części miasta Katowice. Przebiega po terenach położonych w obrębie dzielnic Brynów, Piotrowice, Ochojec, Muchowiec, Murcki oraz Giszowiec.

Analizowana inwestycja ma początek na ulicy Pszczyńskiej, następnie przebiega ulicą Kolistą, 73 Pułku Piechoty, Kolejową i Kościuszki do skrzyŜowania z ul. Armii Krajowej.

W opracowaniu analizowanych jest pięć wariantów inwestycyjnych przebiegu trasy ( wariant 1, wariant 2, wariant 3, wariant 4, wariant 5) oraz wariant bezinwestycyjny „0”. Na rysunku umieszczonym poniżej przedstawiono lokalizację inwestycji:

Droga Krajowa 81 - lokalizacja inwestycji

Koncepcja przebudowy tej drogi łączy się z propozycją Biura Rozwoju Regionu, które przygotowało projekt połączenia południowych dzielnic Katowic z centrum. Zaproponowało wtedy drogę przez środek lasu.

Przyczyny przebudowy są wyjaśnione w dokumencie, Karta informacyjna przedsięwzięcia, i jak czytamy w nim:

Przedmiotem opracowania jest rozbudowa układu ulic Pszczyńska, 73 Pułku Piechoty, Kolejowej oraz Kościuszki wraz z rozbudową układu dróg lokalnych w Katowicach. Konieczność rozbudowy układu komunikacyjnego podyktowana jest zmianą przebiegu drogi krajowej nr 81, która na wniosek Miasta Katowice zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury od roku 2008 przebiega od ul. Pszczyńskiej przez ul. 73 Pułku Piechoty, Kolejową oraz Kościuszki w kierunku na Skoczów.

Ciekawostką jest, że na projektowanym węźle relację dla drogi krajowej nr 81 przewiduje się poprowadzić bezkolizyjnie poprzez projektowany tunel pod ul. Kolejową na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Rzepakowej. Mają to być dwa tunele po 300 metrów każdy. Całość, łącznie z dwoma 300-metrowymi tunelami w Piotrowicach, ma kosztować ok. 650 mln zł. Ponieważ nie ma na razie na to pieniędzy, jak dotąd zaplanowano jedynie pierwszy etap – za ok. 200 mln zł ma powstać nowy węzeł, łączący ulicę Murckowską (za jej węzłem z autostradą A4) z ulicą 73. Pułku Piechoty.

Warianty przebiegu tras (po kliknięciu bardzo duża wersja):
Warianty przebiegu

Mapa uwarunkowań społecznych (po kliknięciu bardzo duża wersja):

Mapa uwarunkowań środowiskowych

Z najważniejszych pozytywnych skutków można wymienić:

  • Poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego wobec wzrastającego natężenia ruchu przeciążonej sieci drogowej na tym terenie.
  • Obniżenie poziomu hałasu w zabudowaniach mieszkalnych i usługowych sąsiadujących z drogą poprzez zabudowę ekranów akustycznych na odcinkach o przekroczonych normach hałasu (pora nocna i/lub dzienna).
  • Ułatwienie dojazdu do szpitala znajdującego się w dzielnicy Ochojec.

Do negatywnych bezpośrednich skutków/oddziaływań należą:

  • Hałas drogowy obniżający komfort życia w zabudowaniach mieszkaniowych i usługowych sąsiadujących z drogą, pogorszenie klimatu akustycznego w okolicy drogi. Hałas pociąga za sobą – przy większych natężeniach – poważne niebezpieczeństwa biologiczne, wpływające na zdrowie i wydajność pracy człowieka. Wpływa on na wzrost chorób nerwicowych, oddziałuje ujemnie na organy słuchu, układ krążenia i przemianę materii.

4 Responses to "Przebudowa drogi 81, zwanej Trzy Garby"

  1. Janio  3 czerwca 2010

    Te działania poprawia bezpieczeństwo i przepustowość ale prawie nic nie dają dla zmniejszenia tranzytu przez Piotrowice Ochojec i Ligotę.Obecnie Kierowcy wykorzystują „zachodnią obwodnicę Katowic” którą stanowią centralne ulice Ligoty i Piotrowic /Bocheńskiego,Dobrego Urobku, Ligocka, Piotrowicka, Armii Krajowej/ zakorkowane przez kilka godzin na dobę. Sytuację rozwiązałoby przedłużenie ul.73-pułku w kierunku ul.Bocheńskiego śladem ul Kolejowej dalej przez niezainwestowane tereny w Załęskiej Hałdzie. Takie rozwiązanie powinno być realizowane równolegle z przebudową 73-pułku. nawet choćby tylko na razie jako jedna jezdnia.

    Odpowiedz
    • Zenon  4 czerwca 2010

      Rozwiązanie zaproponowane (przedłużenie 73-Pułku w kierunku ulicy Bocheńskiego) jest rozsądne i mocno prosi się o realizację. Jest to inwestycja, która w dużym stopniu może odciążyć tranzyt samochodów z południowych dzielnic przez Piotrowice i Ligotę. Temat jest jeszcze realny do czasu, dopóki zezwolenia na nowe inwestycje nie zablokują możliwości realizacji proponowanej drogi. Uważam, że ta droga powinna być realizowana równolegle z przebudową 73-Pułku.

      Odpowiedz
  2. Katarzyna  31 października 2010

    Oby zabrakło pieniędzy. To rozwiązanie jedynie odetnie mieszkańców Ochojca od lasu, a problem nadmiernego ruchu, może zostać rozwiązany wyłączne kompleksowo, czyli poprzez poprawę jakości transportu miejskiego. O tramwaju do Piotrowic jest mowa przy każdych wyborach od 20 lat! Potem radni i tak dbają o własne interesy i nawiązanie odpowiednich kontaktów aby mieć się świetnie po wygranej w wyborach. Inwestycje długoterminowe i kosztowne, których wyniki można docenić po latach nikogo nie interesują. Radni działają w cyklach 4 letnich. A po nich „choćby potop”. Dlatego Katowice nie dorobią się mądrego rozwiązania problemu komunikacji miejskiej ani basenu, jeszcze długie lata.

    Odpowiedz
  3. flex  25 stycznia 2013

    Nie ma jak zorganizować konsultacje społeczne dotyczące południa Katowic na Koszutce… A w MDK Południe na Jankego nie dało się? Czy chodziło tylko o odfajkowanie, ale żeby tak na wszelki wypadek nikt nie przyszedł…?

    Odpowiedz

Leave a Reply

Your email address will not be published.