Do jutra mieszkańcy Katowic mogą składać wnioski i uwagi w sprawie przebudowy drogi krajowej nr 81 na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Murckowskiej. Celem inwestycji jest odciążenie ul. Brynowskiej i Kościuszki oraz przeniesienie ruchu w ul. 73 Pułku Piechoty.
O projekcie przebudowy i jego wariantach pisaliśmy już wcześniej, zanim odbyły się konsultację społeczne. Na tych konsultacjach firma Grontmij przedstawiła prezentację i wizualizację przebiegu każdego z pięciu wariantów. Wariant proponowany przez miasto jako najlepszy obejmuje modernizację m.in. odcinka ul. Pszczyńskiej do autostrady A4 i węzła Murckowska i skrzyżowania Kościuszki z ul. Armii Krajowej, gdzie powstać ma dwupoziomowe skrzyżowanie (rondo i tunel).
Główna trasa drogi krajowej zostałaby wówczas poprowadzona podziemnym tunelem. Planowana jest tu także przebudowa skrzyżowania Kościuszki z ul. Kolejową i modernizacja tej drugiej, aż do styku z ul. 73 Pułku Piechoty.
Realizacja wariantu inwestycyjnego kosztowałaby 1 mld 21 mln 350 tys. zł. W budżecie Katowic nie ma na to pieniędzy, dlatego modernizacja prowadzona będzie etapami. Pierwszy objąłby przebudowę ul. Pszczyńskiej i rozbudowę węzła drogowego z 73 PP (lata 2011-12). Jako że miasto będzie się ubiegać o środki unijne na inwestycję, musiało przygotować też 4 warianty dodatkowe.
Wszystkie zakładają jednak kolizje z istniejącymi budynkami bądź wejście ich lokatorom na posesje. W 4 z 5 wariantów najbliżej planowanej inwestycji położone są obiekty przy ul. Małachowskiego 35, Lechickiej 35 oraz Zadole 78. – Wariant inwestycyjny nie przewiduje rozbiórki żadnego z nich – zapewnia firma Grontmij.
Budynki najbardziej zagrożone
– Już teraz mam wąski wjazd na posesję, jeśli miasto przesunie mi ekrany, to już nic tu nie wjedzie, a ja poduszę się w spalinach. Dlatego wnioskuję o wariant nr 3, który nie przewiduje poszerzenia drogi obok mnie. A jak to nie pomoże, będę starać się o odszkodowania lub wywłaszczenie – zapowiada Bożena Węgrzyk, mieszkanka Lechickiej 35, budynku oddalonego od inwestycji o… 4 m.
Zdaniem UM Katowice Wariant 1 planowanej inwestycji jako wariant proponowany do realizacji jest wariantem najkorzystniejszym dla środowiska.
Źródło: NaszeMiasto
To będę pierwszy… Częściowo zamierzenie jest dobre. Mam tu na myśli modernizację ul. Kościuszki. To co jest obecnie (skrzyżowanie przy OBI, brak lewoskrętów jadąc z Katowic w stronę Mikołowa itp) jest mistrzostwem głupoty i braku koncepcji na rozwiązanie problemów komunikacyjnych. Ale tak naprawdę to po co nadal prowadzić dk81 przez zurbanizowane dzielnice Katowic. Raczej trzeba myśleć o wyprowadzaniu ruchu tranzytowego z Katowic. Po co całe kolumny tirów mają przejeżdzać przez Piotrowice, Brynów i Ochojec żeby dojechać do dk86? Poza tym projekt jeszcze obejmuje budowę nowej drogi do szpitala w Ochojcu. Pod jej budowę trzeba poświęcić całe połacie lasu. A efekt komunikacyjny mizerny. Szkoda gadać….!
Szkoda gadać. Dojeżdżam codziennie na uczelnię do Katowic z Piotrowic. Natężenie ruchu jest tak ogromne, że wyjeżdżając z ulicy Małachowskiego na Kościuszki stoję w korku od samego Famuru do wiaduktu w Brynowie. 45 minut to czasem za mało czasu. Wszystkie drogi prowadzące do Katowic z naszych dzielnic krzyżują się w Brynowie, to jest koszmar, by dostać się na właściwy pas ruchu. Skrzyżowanie te to totalny niewypał. Nie trudno o wypadek! Można liczyć tylko na uprzejmość kierowców, aż Ktoś nas wpuści na zamierzony pas ruchu…
Czasem wolę pojechać na rowerze i będę szybciej niż samochodem!!