Do jutra mieszkańcy Katowic mogą składać wnioski i uwagi w sprawie przebudowy drogi krajowej nr 81 na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Murckowskiej. Celem inwestycji jest odciążenie ul. Brynowskiej i Kościuszki oraz przeniesienie ruchu w ul. 73 Pułku Piechoty.

O projekcie przebudowy i jego wariantach pisaliśmy już wcześniej, zanim odbyły się konsultację społeczne. Na tych konsultacjach firma Grontmij przedstawiła prezentację i wizualizację przebiegu każdego z pięciu wariantów. Wariant proponowany przez miasto jako najlepszy obejmuje modernizację m.in. odcinka ul. Pszczyńskiej do autostrady A4 i węzła Murckowska i skrzyżowania Kościuszki z ul. Armii Krajowej, gdzie powstać ma dwupoziomowe skrzyżowanie (rondo i tunel).

Główna trasa drogi krajowej zostałaby wówczas poprowadzona podziemnym tunelem. Planowana jest tu także przebudowa skrzyżowania Kościuszki z ul. Kolejową i modernizacja tej drugiej, aż do styku z ul. 73 Pułku Piechoty.
Realizacja wariantu inwestycyjnego kosztowałaby 1 mld 21 mln 350 tys. zł. W budżecie Katowic nie ma na to pieniędzy, dlatego modernizacja prowadzona będzie etapami. Pierwszy objąłby przebudowę ul. Pszczyńskiej i rozbudowę węzła drogowego z 73 PP (lata 2011-12). Jako że miasto będzie się ubiegać o środki unijne na inwestycję, musiało przygotować też 4 warianty dodatkowe.

Wszystkie zakładają jednak kolizje z istniejącymi budynkami bądź wejście ich lokatorom na posesje. W 4 z 5 wariantów najbliżej planowanej inwestycji położone są obiekty przy ul. Małachowskiego 35, Lechickiej 35 oraz Zadole 78. – Wariant inwestycyjny nie przewiduje rozbiórki żadnego z nich – zapewnia firma Grontmij.

Budynki najbardziej zagrożone

Już teraz mam wąski wjazd na posesję, jeśli miasto przesunie mi ekrany, to już nic tu nie wjedzie, a ja poduszę się w spalinach. Dlatego wnioskuję o wariant nr 3, który nie przewiduje poszerzenia drogi obok mnie. A jak to nie pomoże, będę starać się o odszkodowania lub wywłaszczenie – zapowiada Bożena Węgrzyk, mieszkanka Lechickiej 35, budynku oddalonego od inwestycji o… 4 m.

Zdaniem UM Katowice Wariant 1 planowanej inwestycji jako wariant proponowany do realizacji jest wariantem najkorzystniejszym dla środowiska.

Źródło: NaszeMiasto

2 Responses to "Koniec konsultacji społecznych w sprawie wariantów drogi DK 81"

  1. Marco  16 kwietnia 2010

    To będę pierwszy… Częściowo zamierzenie jest dobre. Mam tu na myśli modernizację ul. Kościuszki. To co jest obecnie (skrzyżowanie przy OBI, brak lewoskrętów jadąc z Katowic w stronę Mikołowa itp) jest mistrzostwem głupoty i braku koncepcji na rozwiązanie problemów komunikacyjnych. Ale tak naprawdę to po co nadal prowadzić dk81 przez zurbanizowane dzielnice Katowic. Raczej trzeba myśleć o wyprowadzaniu ruchu tranzytowego z Katowic. Po co całe kolumny tirów mają przejeżdzać przez Piotrowice, Brynów i Ochojec żeby dojechać do dk86? Poza tym projekt jeszcze obejmuje budowę nowej drogi do szpitala w Ochojcu. Pod jej budowę trzeba poświęcić całe połacie lasu. A efekt komunikacyjny mizerny. Szkoda gadać….!

    Odpowiedz
  2. Antoni  13 maja 2010

    Szkoda gadać. Dojeżdżam codziennie na uczelnię do Katowic z Piotrowic. Natężenie ruchu jest tak ogromne, że wyjeżdżając z ulicy Małachowskiego na Kościuszki stoję w korku od samego Famuru do wiaduktu w Brynowie. 45 minut to czasem za mało czasu. Wszystkie drogi prowadzące do Katowic z naszych dzielnic krzyżują się w Brynowie, to jest koszmar, by dostać się na właściwy pas ruchu. Skrzyżowanie te to totalny niewypał. Nie trudno o wypadek! Można liczyć tylko na uprzejmość kierowców, aż Ktoś nas wpuści na zamierzony pas ruchu…
    Czasem wolę pojechać na rowerze i będę szybciej niż samochodem!!

    Odpowiedz

Leave a Reply

Your email address will not be published.